Friday, February 22, 2013

Jum Amalkan Solat Dhuha

Solat sunat dhuha merupakan solat sunat yg dilakukan bermula pada waktu keluarnya matahari dengan sempurna kadar setinggi lembing hingga sebelum masuk waktu zohor atau matahari betul-betul di atas kepala, dan waktu yang afdalnya ketika hampir teriknya matahari.

HUKUM SOLAT SUNAT DHUHA
Jumhur ulama’ berpendapat SUNAT SECARA BERTERUSAN berdasarkan hadis:Daripada Aisyah .r.ha., rasulullah S.A.W bersabda:Amalan yang di sukai di sisi ALLAH TAALA ialah sesiapa yang melakukan amalan itu secara berterusan sekalipun sedikit..
Sayid Sabiq berkata:Solat sunat dhuha merupakan ibadat yang diSUNATkan, maka siapa yang ingin mencari pahala hendaklah menunaikannya, sebaliknya jika seseorang tidak melaksanakannya maka tidaklah di kira sebagai satu kecacatan atau kekurangan baginya..

BILANGAN RAKAAT:
Hanya 2 rakaat , dan ada sesetengah individu melakukan 4, 6 , dan 8 rakaat(bilangan di laksanakan setiap 2 rakaat 1 salam bukan 4, 6, 8 sekali gus)

FADILAT SOLAT SUNAT DHUHA.
BERDASARKAN HADIS:
Daripada hadis riwayat al-TARMIZI , daripada Abu Hurairah, sabda NABI:"Siapa yang memelihara solat dhuha 2 rakaat nescaya diampunkan dosanya sekalipun seperti buih di laut.."
Daripada Abu Zar, RASULULLAH S.A.W bersabda:Setiap anggota sendi kamu adalah sedekah, setiap tasbih merupakan sedekah, setiap tahmid merupakan sedekah., setiaap tahlil merupakan sedekah, setiap takbir adalah sedekah, amar ma’ruf merupakan sedekah, nahi mungkar merupakan sedekah. Dan semua ini dapat diperolehi dengan 2 rakaat SOLAT DHUHA…
Daripada Uqbah bin Amir al-jahni, RASULULLAH S.A.W bersabda:Hai anak adam cukupkanlah bagi-ku pada awal hari dengan 4 rakaat Dhuha nescaya aku cukupkan bagimu dengannya seluruh harimu..”

***masih banyak lagi fadilat2 solat dhuha..jadi kita yg dah mengetahui dan mendapat ilmu nie bukan untuk di baca semata-,mata malah untuk di amalkan dalam kehidupan seharian..

Walaupun sibuk mcmana pun kerja, apa salahnya mengambil masa sekejap di awal waktu mula bertugas untuk sujud padanya melalui solat sunat dhuha…, ingatlah kita kerja untuk mendapatkan rezeki..dan rezeki datang daripada siapa???? Semak balik..nak sangat rezeki, nak sangat doa dimakbulkan ALLAH.. tapi malas nak sujud pada ALLAH ..janganlah ego sangat..bukan hanya pahala kita dapat malah keberkatan sepanjang hayat itu yang kita ingin kejarkan…

sumber :
tulisan -http://asmatbaik.blogspot.com/2012/05/keberkatan-seharian-dengan-solat-dhuha.html?m=1

gambar - FB (suami isteri bahagia)

diolah semula oleh : www.mizzmenawan.blogspot.com



0 comments:

Post a Comment

 
;