Monday, April 29, 2013

Pokok Jarum Tujuh Bilah


Jarum Tujuh Bilah


Inilah pokok herba daun Jarum Tujuh Bilah yang di tanam di belakang rumah ibu. Lebat dan berbunga cantik.




Pengelasan saintifik
Alam: Tumbuhan
Divisi: Magnoliophyta
Kelas: Liliopsida
Order: Liliales
Keluarga: Cactaceae
Genus: Pereskia
Spesies: P. sacharosa
Nama binomial
Pereskia sacharosa


Jarum Tujuh Bilah, jarum tujuh, pokok kanser, atau Chat Sim Chan ('Pereskia sacharosa/saecnarosa) merupakan sejenis pokok yang terdapat di Malaysia dan negara ASEA lainnya. Tumbuhan dari keluarga kaktus ini mungkin satu-satunya kaktus yang mempunyai daun yang sebenar.Ia merupakan genus paling primitif dalam keluarga kaktus. Malah ia merupakan tumbuhan yang agak lasak dan boleh beradaptasi dengan hampir semua iklim kecuali tundra. Keadaan optimum untuk pertumbuhannya adala sinar matahari yang terang dan iklim tropika Ia adalah tumbuhan yang mudah membiak.

Memiliki ciri yang hampir menyerupai pokok parisan, pokok ini juga mudah ditanam dengan kaedah cantas dan cucuk Arizal 2004.Ia juga boleh membiak melalui biji benih. Daunnya mudah gugur jika terdedah dengan keadaan kering namun mudah pula tumbuh semula apabila air mencukupi. Terdapat 15-20 spesis pereskia terutamanya dari afrika selatan,amerika tengah dan India barat. Sepanjang batangnya terdapat tujuh batang duri yang meruncing tajam, kerana itu juga ia dipanggil jarum tujuh bilah. Daunnya yang rangup boleh dijadikan ulam atau salad.

Morfologi

Pokok renek separa berkayu, bersaiz besar dan boleh tumbuh sehingga 5 m tinggi sekiranya tidak dicantas. Batang berwarna hijau ketika muda, bertukar coklat selepas matang, mempunyai 7 batang duri panjang, halus sperti jarum yang keluar berhampiran tangkai daun. Daun tunggal, susunan berpilin, bentuk bukur dengan hujung serta pangkalnya tirus, pucuk muda berwarna kemerahan dan bertukar warna menjadi hijau, permukaan berkilat, mudah bertunas. Bunga tunggal, bersaiz sederhana besar, keluar di hujung dahan, banyak kelopak bersusun berlapis-lapis, berwarna jingga, merah tua atau ungu. Buah sederhana besar, berbentuk bulat rata di atasnya seakan buah teratai, hijau ketika muda, kuning setelah tua, mengandungi beberapa biji hitam bersaiz sederhana besar.

Khasiat

Kandungan

Daun - air, karbohidrat, serat, gula, alkaloid, protein, kalsium, kalium, musilaj dan vitamin.

Perubatan

Memakan pucuk daunnya dikatakan dapat mengubati penyakit kanser, gout, kencing manis, tekanan darah tinggi dan sakit buah pinggang.

Pengalaman dari ibu saya sendiri mengamalkan setiap pagi Daun Jarum Tujuh Bilah ini pulih dalam masa 3 bulan sahaja kerana setiap hari dia makan mentah2 3 helai daun Jarum Tujuh Bilah. Ibu membuat pemeriksaan dan doktor memberitahu bahawa terdapat ketulan di bahagian payudara kanan nya.. Breast Lump. Herba daun Tujuh Bilah ini tidak pahit dan rasanya seakan2 macam makan jantung pisang kerana sedikit licin seperti jelly atau berlendir. Memang sedap dibuat ulam2an. Kalau di rendam dengan air suam untuk dibuat teh, daun ini akan menjadi lembut dan mudah dikunyah...

Daun herba Tujuh Bilah ini boleh dimakan begitu sahaja dengan mengambil setiap hari 3 atau 4 helai atau rendamkan ke dalam segelas air suam selama 15 minit. Dahulukan dengan bacaan AL Fatihah dan selawat Syifa, kemudian minum hingga habis dan dimakan sekali daunnya. Selepas pengambilan daun ini elakkan mengambil minuman lain selama 1 jam...




Rujukan , wikipedia, google




0 comments:

Post a Comment

 
;